Zo zag de Innovatiemarkt van Utrecht Stad eruit (VLOG)
Wellicht heb je in de andere berichten al gelezen dat we bij Careyn flink bezig met zorginnovatie. Maar ben je als zorgmedewerker ook al bezig met het onderwerp? Weet jij bijvoorbeeld al iets van de beschikbare zorgtechnologieën van vandaag? Om onze medewerkers hier in mee te nemen, hadden de ambassadeurs zorgtechnologie van Utrecht Stad vier innovatiemarkten georganiseerd. “Het doel van de markt is om zorgmedewerkers kennis te laten maken met en ze te enthousiasmeren voor zorgtechnologie. Dit doel is zeker behaald als je kijkt naar alle reacties die we hebben gehad”, aldus Patrica Luiten. We vroegen Patricia hoe zo’n markt er uitzag en hoe je zo’n markt kan organiseren.
Hoe kwamen jullie eigenlijk op het idee om zo'n markt te organiseren?
Het doel van het regionale programma is om zorgcollega’s meer kennis en kunde te geven over zorgtechnologie. Wat is het en wat kan het voor jou en onze bewoners betekenen. We hebben met elkaar nagedacht over hoe we de medewerkers van Careyn US het beste konden bereiken. Daarbij vonden wij het belangrijk om het naar de mensen toe te brengen en het zichtbaar te maken. Zo kwamen gezamenlijk op een themaweek innovatie met een live markt op vier verschillende locaties. Dat was aan het begin nog best spannend, want we kwamen net uit een corona periode met alle bekende beperkingen. Dat dit weer live georganiseerd kon worden voelde ook echt als een feestje voor de locaties en collega’s.
Hoe was het om zo'n markt te organiseren?
De innovatiemarkt was onderdeel van een themaweek. Dit maakte het extra uitdagend. Het was leuk maar ook intensief om zo’n markt te organiseren. Er komt namelijk meer bij kijken dan je denkt: je begint met een idee. Dat werk je uit naar een draaiboek waarin alle, maar dan ook echt alle zaken die nodig zijn voor de markt moeten staan. Je moet goed nadenken over wat je wil laten zien en hoe, en wat je daarvoor nodig hebt. Je moet dan denken aan een ruimte, de opstelling van de producten, verlengsnoeren, marktkramen, productkaarten met uitleg, de vragen voor de quiz, catering, etc.
We wilden producten laten zien die al gebruikt worden binnen Careyn op het gebied van zorg maar ook welzijn. Bijvoorbeeld de Wendylett voor de zorg of de Tovertafel voor welzijn. Daarnaast wilden we producten tonen die we aan het uitproberen zijn binnen Careyn zoals de Medido en de slimme inco’s. Tot slot wilden we ook producten laten zien die we als innovatief zagen en die we graag binnen Careyn willen gaan gebruiken. Een voorbeeld hiervan is de CRDL voor welzijn en het Flexobed voor de zorg. Je kunt wel een markt organiseren maar er moet ook iemand naar de markt komen. Er moest dus ook communicatie uitgedacht worden. Hiervoor kregen we hulp van de communicatieafdeling.
Wie kwamen er zoals langs op de innovatiemarkt?
Op de markt zijn zowel medewerkers van zorg en welzijn, ondersteunende disciplines als een aantal bewoners geweest. De reacties van medewerkers zijn erg positief getuige de mails die we hebben gehad met daarin vragen naar en over producten. Inmiddels zijn alle mails beantwoord en zijn er contacten gelegd om diverse produkten in te zetten op verschillende locaties.
Hebben jullie zelf nog leerpunten voor het organiseren van zo'n markt?
Het kost veel tijd om een innovatiemarkt te organiseren maar het is echt een mooi middel om mensen kennis te laten maken met zorgtechnologie. Ze kunnen producten zelf uitproberen en direct vragen stellen over de producten. Zoals we al dachten is het belangrijk om echt naar de collega’s toe te gaan. Een van de mooiste leerpunten is dat je met zijn alle iets moois neer kunt zetten. We dragen allemaal wat anders bij binnen het project; de een is goed in regelen, de ander weer goed in kritische vragen stellen, weer een ander in het bewaren van het overzicht en de laatste is weer goed in schrijven. We vullen elkaar aan en gebruiken elkaars kwaliteiten. Dat is waarom de innovatiemarkt en themaweek zo’n succes zijn geworden!
Wat vonden jullie zelf de mooiste momenten?
Het enthousiasme van de collega’s die langskwamen, dat betekent dat het steeds meer gaat leven. En op de markt in Swellengrebel was een bewoner die de CRDL heeft uitgeprobeerd. Dat is een instrument waarmee je geluid kunt maken met elkaar door elkaar aan te raken. Door de aanraking te veranderen verandert ook het geluid dat de CRDL maakt. De bewoner werd alerter en nam zelf ook initiatief in de bewegingen. Dit was erg mooi om mee te maken.
Ook de bewoners van Rosendael reageerden enthousiast op het gebruik van de VR-bril. Ze konden daarop een 360-tour door Amsterdam volgen. Dit leverde mooie gesprekken op. Eén van de bewoners kon van alles vertellen over de stad en wat zij daar allemaal had meegemaakt. En op de markten gingen verschillende disciplines met elkaar in gesprek. Zo vonden collega’s van welzijn en fysiotherapie elkaar en is voorgesteld om vanuit welzijn ook gebruik te maken van de Silverfit.
Gedurende de innovatiemarkt heeft ambassadeur Petra een vlog gemaakt. Bekijk hieronder de vlog van Petra.