Wijkteams DWO-NWN: "Positieve Gezondheid Gaan We met Elkaar Verkennen”

Het toepassen van positieve gezondheid in ons werk? Dat is volgens manager Joke Schokker iets waar je gezamenlijk mee aan de slag moet. “Bij positieve gezondheid gaan we uit van de mens, en niet van hun aandoening. Dit leidt praktisch tot gesprekken met cliënten over onderwerpen zoals: ‘waar word je blij van?’ En ‘wat is een betekenisvol leven voor jou?’. Alleen is dit gedachtegoed nog niet bij al onze collega’s even bekend. Dus hoe breng je zoiets goed over aan de zorgteams?”

“In het district DWO-NWN zijn we eind 2019 begonnen met het oprichten van een werkgroep. Vervolgens hebben we de subsidie Ondersteuning Wijkverpleging (SOW) aangevraagd en gekregen. Eén ding was zeker: dit soort trajecten kosten nou eenmaal tijd en geld. Ons doel was in ieder geval om meerdere gesprekken te voeren met elkaar over het thema”, legt Joke uit.

Fakkeldragers

De volgende belangrijke stap was het aanstellen van fakkeldragers. Joke: “We hebben hen trouwens bewust zo genoemd, omdat we het gedachtegoed van positieve gezondheid graag als een vuurtje over willen brengen aan de teams. We vroegen aan alle teams wie het leuk zou vinden om dit actief op te pakken; er hebben zich uiteindelijk zo’n zestig personen aangemeld.

De fakkeldragers kregen gedurende het afgelopen jaar trainingen en scholingen. Men name op het gebied van het voeren van het andere gesprek, ze leerden om de vraag achter de vraag te ontdekken en te vragen wat nou écht belangrijk is voor de cliënt. Eigen regie van de cliënt is hierbij een belangrijk onderdeel. Zeker gezien er steeds meer ouderen zullen zijn die langer thuis willen blijven wonen.”

Met de trainingen op zak gingen de fakkeldragers hier zelf mee aan de slag in de wijk en op de woonlocaties; eerst oefenen met je collega’s of thuis, hierna bij de cliënten, ervaringen op doen en te kijken waar ze tegen aan lopen. Tussendoor een lunchbijeenkomst en elkaar inspireren. "Hoe gaan de gesprekken, hoe staan je collega's erin?"

Kampvuursessie

Afgelopen november werd -geheel toepasselijk- een kampvuursessie georganiseerd om het eerste leertraject af te sluiten. “De bedoeling van de bijeenkomst was om de opgedane ervaringen met elkaar te delen, elkaar te inspireren zodat we dadelijk verder kunnen met het overdragen van de methodiek aan de andere teamleden”

Op de kampvuursessie hadden we gespreksmomentjes georganiseerd en er was een escaperoom opgezet. Zo konden we op een ludieke manier het gedachtengoed verkennen. Daarnaast was organisatiecoach Jan Thijs van Dalen aanwezig, die iets deelde over sociale contacten als een belangrijke factor voor geluk. “We zorgden natuurlijk ook goed voor ons eigen lichaam, geest en ziel met heerlijke hapjes en een les van een poweryoga docent.”

ef9e7434-23e3-4ae8-99e5-d3ecc4b285cc 103af853-0258-4dad-b688-0c30fbb6c634

Neus stoten mag

“Tijdens de bijeenkomst konden we goed ophalen wat onze medewerkers nog meer nodig hebben en waar kunnen we nog op inspelen. Zo hoorden we dat collega’s het erg positief ervaarden door de superleuke gesprekken. Gelukkig reageerden de cliënten ook positief. “Normaal geven we vooral aandacht op dat ene wondje, maar met positieve gezondheid krijgen ze ook op een ander vlak aandacht.”

De fakkeldragers merkten dat je met positieve gezondheid een ander dieper gesprek aangaat. “Je komt dan soms dingen tegen die een client normaal niet vertelt. Soms is dat nog best lastig. Want wat doe je daar dan mee; doorverwijzen? Hoeveel kun je aan deze behoefte voldoen. Moet deze info in het zorgdossiers? En hoe moet je dat dan opschrijven?

We wilden bij de bijeenkomst onze collega’s duidelijk maken dat we fouten moeten durven maken. Het is toch een verandering, en dat kost tijd en kan niet altijd in één keer meteen goed. We willen daarom juist met elkaar leren, onze doelen borgen en daarna pas opschalen”, aldus Joke.

Stapsgewijs vuurtje verspreiden

De volgende stap is het uitrollen van positieve gezondheid in de teams. De werkgroep heeft waardevolle input en feedback verzameld.

Zo moeten er waarschijnlijk aanvullende vragen komen voor onze cliëntenraadpleging. Merkt de client wat van deze andere benadering en hoe ziet deze de kwaliteit van zijn leven? Volgens Joke zullen we met elkaar moeten onderzoeken of er andere informatie in het zorgdossier moet komen, zodat de medewerker de informatie makkelijker kunnen verwerken. "Zo zullen we het bijvoorbeeld niet meer over zorgdoelen hebben, maar over veranderdoelen. Én de veranderwens van de client.”

“Maar het belangrijkste in dit alles, is dat we zijn gestart. De metafoor die we meegeven is: ‘We beginnen als een rups en eindigen als een vlinder’. We maken allerlei stadia mee, gaan op ontdekking en komen steeds verder in het proces”, vertelt Joke glimlachend.

  
Michel Ko
Content marketeer

Op de hoogte blijven?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang de nieuwste blog in je e-mail.