Dit is de Impact van Ergotherapie op de Zorg én Zorgmedewerkers
Irene Wouters besloot na haar opleiding Bewegingswetenschappen de fysiotherapie in te gaan. Ze werkte 24 jaar als fysiotherapeut en bedrijfsfysiotherapeut in de eerste lijn, toen ze bij toeval de vacature voor ergocoach tegenkwam. Ze dacht meteen “dat is mijn baan!”. Inmiddels is ze zo’n twee-en-een-half jaar werkzaam als ergocoach in het district Utrecht Stad. We vroegen Irene wat ze zoal tegenkomt in haar werkzaamheden als ergocoach en waarom haar functie zo belangrijk is voor de zorg.
Wat doe jij als ergocoach allemaal?
Ik houd me bezig met alles wat met fysieke belasting voor de medewerkers te maken heeft, zowel intra- als extramuraal. Ik coach zorgmedewerkers op de werkvloer, adviseer bij moeilijke casuïstiek en geef scholingen over fysieke belasting. Daarnaast doe ik werkplekonderzoeken op kantoor en ook bij medewerkers thuis. Samen met de fysio- en/of ergotherapeut zorgen we voor voldoende en ook de juiste hulpmiddelen voor onze collega’s. Daarbij werken we aan het beleid op het gebied van fysieke belasting, zoals op dit moment het aanpassen van de Arbocheck extramuraal. Dit alles gebeurt altijd in samenwerking met de zorg en andere disciplines. Ik heb veel contact met leveranciers van hulpmiddelen en houd me in die zin ook bezig met innovaties. Elke dag ziet er anders uit. De ene keer werk ik een hele dag thuis om te rapporteren en te communiceren, de andere dag sjees ik het hele district door van de een naar de andere ‘klus’.
Wat is het verschil tussen een ergocoach en een ergotherapeut?
Dat is eigenlijk heel simpel; een ergotherapeut is een behandelaar van cliënten en bewoners. Een ergotherapeut kijkt vooral naar hoe de cliënt geholpen kan worden in het zoveel mogelijk zelfstandig functioneren al dan niet met het inzetten van persoonsgebonden hulpmiddelen. In mijn werk als ergocoach zijn onze medewerkers ‘de cliënten’. Als ergocoach ben ik vooral bezig met het kijken naar hoe we alle medewerkers kunnen laten werken volgens de Praktijkrichtlijnen Fysieke belasting en ik help met het organiseren van alles wat daarvoor nodig is. Hiervoor werk ik veel samen met de ergotherapeuten en fysiotherapeuten.
Waarom is een ergocoach zo belangrijk voor de zorg?
Ik zou graag willen dat iedereen die nu bij Careyn werkt met heel veel plezier en gezondheid het werk kan blijven doen. En dat toekomstige collega’s graag bij Careyn willen komen, omdat Careyn goed voor haar medewerkers zorgt. Hiervoor is er (nog) meer aandacht nodig voor de fysieke werkomstandigheden en juiste hulpmiddelen. Want wat is er nodig om het werken met en bij je cliënt zo aangenaam en veilig mogelijk te maken voor beide partijen? Het werken in de zorg kan echt minder zwaar zijn met de juiste hulpmiddelen en werkwijze. Dan behouden we meer mensen in de zorg, minder uitval en minder uitstroom. Het werken volgens de Praktijkrichtlijnen Fysieke Belasting komt ook goede aan de kwaliteit van de zorg; professioneler, veiliger en comfortabeler.
Wat voor impact heeft een ergocoach volgens jou? Heb je een voorbeeld wanneer je echt iemand kon helpen?
Door het inzetten van een nieuw, ander of extra hulpmiddel of werkwijze, waar de zorg zelf nog niet aan had gedacht, kan je wezenlijk verschil maken in het ontstaan van fysieke klachten. Recent nog heb ik een krukje op wieltjes geregeld voor bij een cliënt thuis, samen met nog wat andere adviezen, waardoor er direct al een aantal medewerkers rapporteren geen last meer van hun rug te krijgen tijdens de zorg voor deze cliënt. Dit geldt o.a. ook voor het op grote schaal beschikbaar stellen van Doff n’ Donners, een hulpmiddel om steunkousen aan- en uit te trekken, intra- en extramuraal. Ook komt het voor dat ik hulpmiddelen uitleen aan een individuele medewerker met fysieke klachten; dit kan een eigen krukje zijn, een eigen Doff n’ Donner, maar bijvoorbeeld ook een fietstas op wieltjes.
Heb je weleens een kippenvelmoment gehad in je werk?
Jazeker, heel vaak zelfs! Wat mij steeds opnieuw weer raakt is de kwetsbaarheid van onze cliënten en hoe onze medewerkers daar dan met zoveel inzet, liefde, en vaak ook humor mee omgaan. Ik ben dankbaar dat zowel onze medewerkers als onze cliënten mij hiervan deel laten uitmaken.
Welke trends of ontwikkelingen merk je binnen je vakgebied?
Met het toenemende tekort in het aantal zorgmedewerkers merk je dat er steeds meer aandacht is voor ergonomie en het inzetten van innovatieve hulpmiddelen die het werk gemakkelijker en efficiënter maken. Gelukkig wordt men er zich steeds meer van bewust dat de investering in de gezondheid van je medewerkers zorgt voor een vermindering in verzuim, uitval en uitstroom.