Tijdens het event heeft onze ambassadeur Petra Klever vertelt over hoe zij de rol heeft ingevuld met haar collega's het afgelopen jaar en over de innovatie aanpak bij Careyn. Het werd duidelijk dat de meerwaarde van het project lag in het delen van kennis, de trainingen en inspiratiesessies. Dit gaf meer handen en voeten voor het inzetten van technologische oplossingen op de werkvloer. Hierin speelde vooral de ambassadeurs een grote rol. Zij waren namelijk de ogen en oren op de werkvloer in de verschillende organisaties. Ook konden zij alle vragen van collega’s, cliënten en mantelzorgers verzamelen. Een belangrijk onderdeel voor het omarmen van zorgtechnologie op de werkvloer.
De ambassadeurs merkten dat niet iedereen dit onderwerp vanzelfsprekend omarmt. Zo was er sprake van weerstand binnen alle organisaties. Gelukkig hebben de ambassadeurs zelf ervaren hoe zij het beste hiermee kunnen omgaan. Het helpt om goed te luisteren naar wat er achter de weerstand zit en te kijken welke onzekerheden en angsten er op de achtergrond meespelen (wat is de vraag achter de vraag). Om vervolgens te kijken hoe je daar het beste bij aan kunt sluiten.
Volgens de ambassadeurs wordt er eigenlijk ook al veel technologie gebruikt, maar dat veel mensen vooral het woord nog eng vinden. De ambassadeurs moesten ook zorgen voor dit stukje bewustwording bij de medewerkers. Een bloeddrukmeter is bijvoorbeeld ook zorgtechnologie en als dit voorbeeld wordt aangehaald zorgt dat al direct voor meer begrip.
Verder bleek dat het niet alléén de ambassadeurs waren die van het programma een succes maakten. De leidinggevende vormt de lijm binnen de organisatie met hun rol om de medewerkers aan te jagen en de ambassadeurs te motiveren. En hen te verbinden aan bijvoorbeeld een afdeling ICT, die dan weer een belangrijke rol speelt bij de implementatie van technologische oplossingen.
De belangrijkste boodschap voor de ambassadeurs en leidinggevenden is dat zorgtechnologie nooit een vervanging zal zijn voor de warme zorg, maar juist een hele mooie toevoeging is. Zo kon iedereen zich erin vinden dat zorgtechnologie het welzijn voor de cliënt kan vergroten. Daarbij verhoogt het de zelfredzaamheid van de cliënt en ondersteunt het ook de zorgprofessional. Hierin zit de ‘kracht van innovatie in de zorg’.
De innovatie ambassadeurs zijn het er in ieder geval allemaal over eens: het is nog niet klaar! Zij zullen dan ook zeker met elkaar in contact blijven om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te blijven leren. De grootste uitdaging voor de komende periode is volgens de betrokkenen organisaties vooral dat de neuzen dezelfde kant op blijven staan en dat de actiestand die nu ‘aanstaat’ ook aan blijft staan. Om dit te bereiken is het belangrijk dat de verhalen waarin technologie succesvol wordt ingezet op de werkvloer met elkaar gedeeld blijven worden. Naast het informeren en inspireren van elkaar met ‘goede voorbeelden’, gaat het hier ook over het uitdragen van de ‘kracht van innovatie in de zorg’.
Ook Utrechtzorg maakte samen met Martine Mous en Henri Westerveld hiervoor een korte film gericht op zorgprofessionals. Je kunt de film hier bekijken.